O nas

Historia i działalność Federacji AIT

Federacja AIT

Nasza historia

Od 1983 roku

Federacja wywodzi swoje korzenie od powstałej w 1983 roku w Oddziale Automatyki i Telekomunikacji we Wrocławiu pierwszej organizacji związkowej w Służbie Automatyki i Telekomunikacji PKP. W kolejnych latach powstawały następne.

Powołano Federację Zakładowych Organizacji Związkowych Pracowników PKP, z której wyłoniono Federację Zakładowych Organizacji Związkowych Pracowników Oddziałów Automatyki i Telekomunikacji PKP.

Po przeprowadzeniu zmian restrukturyzacyjnych w PKP, organizacja przyjęła nazwę Federacji Związków Zawodowych Pracowników Automatyki i Telekomunikacji PKP.

Siedziba Zarządu Krajowego

Pierwsza siedziba Zarządu Krajowego federacji mieściła się w Warszawie przy ul. Kijowskiej 11-12 (1991), następnie w kompleksie budynków przy ulicy Targowej - przed wojną: b. Dyrekcji Kolei Państwowych, po wojnie: najpierw Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych, następnie Centralnej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych.

Obecnie siedziba znajduje się przy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przy ulicy Targowej 74.

40+
lat działalności
1985
rejestracja sądowa

📍 Siedziba

ul. Targowa 74, Warszawa

📅 Rejestracja KRS

8 września 2004

📌 Przynależność

OPZZ

👤 Przewodniczący

Janusz Stefańczyk

Timeline – Historia Federacji

Kluczowe momenty w historii organizacji

Federacja Związków Zawodowych Pracowników Automatyki i Telekomunikacji PKP powstała w latach 80. XX wieku jako struktura reprezentująca pracowników automatyki i telekomunikacji w Polskich Kolejach Państwowych. Jej początki sięgają 1983 r. Federacja została zarejestrowana w 2004 r. i od tego czasu działa jako związek zawodowy o ogólnopolskim zasięgu, zrzeszając pracowników Grupy PKP i uczestnicząc aktywnie w dialogu społecznym, negocjacjach zbiorowych oraz ochronie praw pracowniczych.

1983

🟠 Korzenie Federacji

Powstaje pierwsza organizacja związkowa pracowników automatyki i telekomunikacji PKP w Oddziale Automatyki i Telekomunikacji we Wrocławiu – zalążek późniejszej Federacji.

1

Główne obszary działalności

🛠️ Reprezentacja pracowników

Federacja reprezentuje i broni interesów pracowników automatyki i telekomunikacji zatrudnionych w ramach spółek Grupy PKP.

🧰 Dialog społeczny

Uczestnictwo w negocjacjach z pracodawcami oraz reprezentowanie członków w zespołach dialogu społecznego i zespołach trójstronnych.

🤝 Współpraca z OPZZ

Od 1986 r. członek Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, co zwiększa siłę negocjacyjną i wpływ na politykę pracowniczą.

🗣️ Akcje interwencyjne

Organizacja akcji protestacyjnych, petycji oraz kontaktów z instytucjami państwowymi i samorządowymi w obronie praw pracowników.

📋 Zespół Trójstronny

Członkostwo w Zespole Trójstronnym ds. Kolejnictwa przy Ministerstwie – forum konsultacji pracowniczo-rządowo-pracodawczych.

📝 Negocjacje zbiorowe

Negocjowanie warunków pracy, bezpieczeństwa i płac w porozumieniach zbiorowych oraz konsultacjach z władzami spółek PKP.

Władze Federacji

Aktualne kierownictwo organizacji

Skład Prezydium

Skład Komisji Rewizyjnej

Media

Nasze publikacje

Miesięcznik „Przekaźnik"

Organem prasowym Federacji jest od 1994 roku miesięcznik „Przekaźnik". Siedziba redakcji mieściła się najpierw w Warszawie, następnie w Szczecinie, a obecnie ponownie w Warszawie.

Zobacz archiwum Przekaźnika →

Redaguje zespół w składzie:

Członkowie redakcji:

Siedziba Zarządu Krajowego

Gdzie nas znajdziesz

Federacja Związków Zawodowych Pracowników Automatyki i Telekomunikacji ma zaszczyt swoją siedzibę w jednym z najbardziej charakterystycznych i historycznych budynków Warszawy – przy ul. Targowej 74, w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca Warszawa Wileńska.

Adres

ul. Targowa 74

03-405 Warszawa – Praga-Północ

Lokalizacja

Kompleks budynków PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naprzeciw dworca Warszawa Wileńska

🏛️ Historia i znaczenie budynku

Budynek przy ul. Targowej 74 to znakomity przykład architektury międzywojennej, wzniesiony w latach 1928–1931 jako nowoczesna siedziba Warszawskiej Dyrekcji Kolei Państwowych (później Centralnej Dyrekcji Kolei Państwowych).

📐 Architektura

Projekt stworzył wybitny architekt Marian Lalewicz – jeden z czołowych twórców polskiej architektury XX wieku. Bryła nawiązuje do form klasycyzmu, a wnętrza do stylu art déco, łącząc elegancję z funkcjonalnością.

Kompleks składa się z kilku połączonych brył w układzie litery „H", uzupełnionych o historyczne obiekty mieszkalne z tego samego okresu. Elewacje zdobią starannie wykonane detale architektoniczne, które do dziś zachwycają zarówno mieszkańców, jak i odwiedzających Warszawę.

🕰️ Losy w XX wieku

Podczas II wojny światowej budynek uniknął poważnych uszkodzeń, co czyni go jednym z lepiej zachowanych przykładów przedwojennej architektury w stolicy. Po 1945 roku mieścił różne urzędy państwowe, wspierając odbudowę i funkcjonowanie kolei oraz administracji państwowej.

🏢 Współczesność – siedziba PLK i Federacji

Od 2002 roku kompleks przy ul. Targowej 74 jest własnością PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., pełniąc funkcję centrali spółki odpowiedzialnej za zarządzanie infrastrukturą kolejową w Polsce.

W tym wyjątkowym miejscu znajduje się także siedziba Federacji Związków Zawodowych Pracowników Automatyki i Telekomunikacji – organizacji, która od lat reprezentuje i wspiera interesy pracowników branży telekomunikacji i automatyki, łącząc tradycję z zaangażowaniem w teraźniejszość i przyszłość.

🧭 Kontekst lokalny

Na terenie, gdzie stoi obecny gmach, do 1915 roku funkcjonował historyczny Dworzec Petersburski, zniszczony w czasie działań wojennych i nigdy nie odbudowany. Architektoniczny i urbanistyczny charakter tego miejsca od dziesięcioleci tworzy unikalną atmosferę warszawskiej Pragi.

Nasza działalność

Ważne wydarzenia i osiągnięcia